3 اصل داده در کسبوکار دیجیتال/ کرونا دنیای صفر ویک را متحول کرد
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنيان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جدول زمانی شروع مجدد اقتصاد جهانی با توجه به شیوع ویروس همهگیر کرونا نامشخص است، اما یک چیز قطعی است و آن اینکه فرایندهای کسبوکار دیجیتال در این فاصله رشد چشمگیری داشته و زودتر از هر نوع تجارت دیگری شروع به کار کردهاند. درحالیکه کارمندان در منزل خود هستند یا تحرک را به حداقل رساندهاند، سیستمهای دیجیتالی مبتنی بر نرمافزار میتوانند بهسرعت بر طبق مطالبات بازار توسعه پیدا کنند.
با بحران بیماری کرونا، دنیای کسبوکار در آیندهی نزدیک، چه به عمد یا تصادفی، با سرعت بیشتری متحول میشود و تقاضا برای جایگزینی تعاملات تجاری انسانی با فناوریهای دیجیتال بهطور روزافزون شدت خواهد یافت. شرکتهایی که از ابتدا اهداف تجاریشان مبتنی بر فضای دیجیتالی بود سعی دارند تا مزایای آن را افزایش دهند. درعینحال، شرکتهای فعالی که چندان با دنیای دیجیتال میانهای نداشتند نیز سعی دارند تا نقشهی راه خود را بهنوعی راهاندازی مجدد کنند و یا بیشازپیش بر تجارت الکترونیک تکیه کنند.
به احتمال زیاد طی ماههای آینده، رهبران شرکتهای بزرگ به دنبال راهکارهای دیجیتالی برای حل مشکلات خود خواهند بود و شاهد تصویب مقرراتی نظاممند دراینباره خواهیم بود. همچنین برنامههای ویدئوکنفرانسی نیز بیشازپیش مورد استقبال قرار میگیرند، زیرا به بهبود بهرهوری کارکنان با حفظ ایمنی کمک میکنند و هرچند به خودی خود، انقلابی در تجارت ایجاد نمیکنند اما نیرومحرکهی درونی شرکتها (که تا حدودی غیرفعال شده) را به حرکت درخواهند آورد.
مدیران و مسئولان کسبوکار آنلاین باید در شرایط فعلی تصمیمات مدیریتی اصولی و صحیحی را اتخاذ کنند تا از همین ابتدا، مسیری که دروازههایش بهتازگی گشوده شده، در ریل صحیحی قرار بگیرد. شرایط جدید خواسته یا ناخواسته راه را برای شکوفایی فناوریهای دیجیتال فراهم کرده و در صورت عدم رعایت اصول بنیادین، تلاش برای سرعت بخشیدن به نشاط دیجیتال فقط منجر به تسریع مرگ دیجیتال خواهد شد و مردم در اولین فرصت به کسبوکار سنتی بازخواهند گشت. در ادامه به سه اصلی که در دنیای دیجیتال از جنبهی دادهها باید موردتوجه قرار بگیرد اشاره میکنیم.
تفاوت میان مشاغل عادی و کسبوکار دیجیتالی
کسبوکار دیجیتال حتی نسبت به چند سال پیش تغییر کرده است. این موضوع میتواند برای هر تیم مدیریتی ترسناک باشد. مسئله دیگر تنها برپایی یک وبسایت اینترنتی ساده نیست. ورود به دنیای تجارت دیجیتال، تحولاتی واقعی را میطلبد. فناوریهای جدید مورد نیاز هستند، مطمئناً باید تعامل بیشتری با مشتری داشته باشید، بهطوریکه او خود را داخل بازی ببیند و احساس کند به نظرات، پیشنهادت، و سلایقش احترام گذاشته میشود. اگر مقدور هست از مشاورهی افرادی که در حوزهی دیجیتالی صاحب نظر هستند استفاده کنید. یک طراحی جدید و کارشناسی میتواند به شکلگیری بهتر تغییر کمک کند، بنابراین به حرف افراد کارشناس و تیم توسعه فناوری داخلی خود گوش فرا دهید.
اولین اصل کلیدی در تحقق تحولات موفقیتآمیز کسبوکار دیجیتال، این است که بدانیم تفاوت بین تجارت عادی و کسبوکار دیجیتالی را باید در نقش دادهها بهعنوان سرمایهی اصلی جست. کار هر بنگاه اقتصادی پاسخی به چالشی مردمی است و افراد تصمیمگیر در یک شرکت تجاری را باید بهگونهای داراییهای خود را با خواستههای مشتریان منطبق کنند. مشاغل دیجیتالی هرچند در این زمینه هیچ تفاوتی با بقیه ندارند، اما بهطور متمرکز با استفاده از داراییهای خود به صورت داده باید تلاش کنند به گردش کار، افزایش انعطافپذیری، گزارههای ارزشگذاری هدف و افزایش سودآوری سرعت ببخشند. شرکتهایی که از ابتدا به صورت دیجیتالی بنا نهاده شدند فقط دادهها را تجمیع و ذخیره نمیکنند بلکه از دادههای موجود بهطور متفاوتی استفاده میبرند.
دادهها را نمیتوان با نفت قیاس کرد!
یکی از مشهورترین اظهار نظرات در دنیای فناوری این است که داده، نفت جدید است. برخی از صاحبنظران، دادهها را با نفت قیاس میکنند، به این معنی که داده مانند نفت، سوخت فعالیتهای دیگر را تأمین میکند و منبع فعالیتهای دیجیتالی است. اما اگر درست به این موضوع توجه نکنیم شاید این ایده گمراهکننده و خطرناک باشد.
درحالیکه باید به چگونگی استفاده از دادهها در کسبوکار خود فکر کنید، ضمناً باید به یاد داشته باشید که داراییهای داده با سایر داراییهای که احتمالاً در اختیار دارید فرق دارند.
اکثر داراییها، ازجمله نفت، براساس قوانین اقتصادی کمبود(laws of scarcity) مورداستفاده قرار میگیرند. قیمت و موجودیت نفت همواره مبتنی بر بازار است. اما داده چنین وضعیتی ندارد. چالش اصلی هر تیم مدیریتی تدوین و سبک و سنگین کردن گزینههای مختلف دارایی است. قمار کردن دارایی کاری پر ریسک، استرسزا است.
اما وضعیت دادهها متفاوت است. آنها از قوانین اقتصادی کمبود تبعیت نمیکنند. شما میتوانید دادههایی یکسان را برای کار در چندین دامنه بهطور مداوم به کار بگیرید و درعینحال هم کارها را بهدرستی انجام دهید و هم مشتریان را از دست ندهید. علاوه بر این، وقتی دادهها را بر روی برنامههای بیشتری اعمال میکنید، در واقع ارزش آن برای شرکت شما افزایش مییابد - درحالیکه تقریباً هیچ هزینهی جدیدی متحمل نمیشوید.
بنابراین، دومین اصل مدیریتی کسبوکار دیجیتال، گامی در جهت افزایش ارزشگذاری داراییهای داده، با تأکید زیاد بر اشتراکگذاری اطلاعات است.
کسبوکار دیجیتال فقط به اندازه امنیت دادههای آن قابل دوام است
دادهها دارای قسمتی تاریک هستند. برای اشتراکگذاری موفقیت آمیز داده، حداقل باید آنها را کپی کرد. همان عواملی که به اشتراکگذاری و استفاده مجدد از دادهها کمک میکند، دادهها را بهراحتی خراب میسازد. این موضوع کماهمیتی نیست. زیرا تخلف داده یا نمونه دزدی دادهها به کرات رخ میدهد. درحالیکه از دادهها برای افزایش ارزش کالاها و خدمات استفاده میشود، دیگران بهسادگی میتوانند به دارایی شما دستبرد بزنند و از آن به نفع خود استفاده کنند.
ماهیت دادهها (اشتراکگذاری، کپی و تخریب آسان) و اطمینان از استفاده خصوصی از دادهها یک نگرانی مهم مدیریتی است. قدرت حاکمیت در کسبوکار دیجیتال موضوعی مهم است. بنابراین اصل سوم و سادهی تجارت دیجیتال این است که امنیت دادهها، نکتهای اساسی در شیوه مدیریت داراییهای شما است. شما باید اطمینان حاصل کنید که دادهها برای دیگران "کمیاب" تلقی میشوند، درحالیکه به روی شرکت شما "باز" هستند.
امنیت دستگاه، امنیت برنامه، امنیت شبکه - همگی "حلقههای"های امنیتی هستند که باید مدیریت شوند. اما با افزایش سرعت تحول تجارت دیجیتال، یک حلقه امنیتی بر تمام آنها حاکم خواهد بود و آن امنیت دادههاست.
انتهای پیام/
انتهای پیام/